Práce realitního makléře často bagatelizuje. Aktuální komplikovaná situace na nemovitostním trhu však potvrzuje, že je makléř často klíčovým prostředkem k tomu, aby se nemovitost prodala v co nejkratším čase a za co nejzajímavější částku. Pokusíme se vám přiblížit, co vůbec činnost šikovného realitního makléře obnáší.
Poctivý makléř prodávajícímu neodkývne očekávanou prodejní cenu, aniž by si udělal aktuální cenovou analýzu. Musí zkontrolovat technický i právní stav nemovitosti, její energetickou náročnost či například prověřit územní plán. Zabrání tak tomu, že nabídka bude nadhodnocená a o nemovitost tak bude minimální zájem, nebo naopak podhodnocená, což by
majitele připravilo o značnou částku. Zásadní je pracovat i s tím, že trh se dynamicky mění a cenové mapy tak odrážejí historické ceny, které dnes neplatí.
„Správný odhad tržní ceny nemovitosti je naprosto klíčový. Proto nevycházíme jen z cenových map, ale hodnotíme i aktuální nabídky v okolí a zkušenosti ostatních makléřů. Musíme brát v potaz současnou situaci na trhu, nikoliv dobu před ochlazením trhu,“ vysvětluje Tereza
Vrzáková z RE/MAX G8 Reality.
Možná trochu překvapivě je pro makléře silnou konkurenční výhodou jeho schopnost se domluvit s ostatními makléři, a to včetně konkurence. Díky tomu je schopen vaši nemovitost nabídnout i potenciálním zájemcům, kteří by se k nabídce jinak nedostali. Namísto pasivní inzerce tak makléř skutečně aktivně hledá a oslovuje ty, pro které by mohla být vaše
nemovitost zajímavá.
„Rozdíl mezi šikovným makléřem a rutinérem je i v tom, že ten první jmenovaný ví, na jaké skupiny zájemců se má s nabídkou orientovat. Zná konkrétní lokalitu „jak své boty“, tuší, zda
připravovat letáky pro nejbližší okolí nebo se například obrátit na sousedy s tím, že se prodává byt v jejich domě a ať se přijdou podívat,“ říká Tereza Vrzáková. Podobně dokáže volit také mezi online nástroji a odhadne, zda nemovitost například potřebuje svůj vlastní web nebo jak cílit reklamu na sociálních sítích.
Zatímco dříve si při prohlídce řekl o slevu málokdo, v současnosti je to zcela naopak. I na takovou situaci musí být makléř připraven a na základě dohody s prodávajícím vědět, zda je prioritou rychlost prodeje nebo co nejvyšší cena. Profesionální makléř si prověří i zájemce.
„Za současných podmínek se snadno může stát, že po měsíci jednání se zájemcem se dostanete do bodu, kdy zájemce nedostane hypotéku. Pak z obchodu sejde a nemovitost se vrátí na trh. Majitel přijde o spoustu času a nemovitost si opakovanou inzercí zhorší pověst. Pokud cena na trhu klesá, znamená ztráta času zároveň i ztrátu finanční,“ varuje Tereza Vrzáková z RE/MAX G8 Reality.
Jak ale správného makléře poznat? Jděte po zkušenostech. Vybírejte podle referencí, nejlépe od lidí, které znáte a kterým důvěřujete. Ideální makléř se na trhu pohybuje delší dobu, zažil krizové časy a ví, jak v nich obstát. Zároveň by neměl ustrnout na místě, ale neustále se rozvíjet a vzdělávat. Dobrý makléř nebude všeuměl, ale je schopný se obklopit týmem, ve kterém jsou zastoupeny profese jako právník, architekt a profesionálové na marketing a přípravu nemovitosti. Pokud přesto zvolíte makléře s kratší praxí, je nezbytné se informovat, kdo další v realitní kanceláři na práci makléře dohlíží a nese za případ zodpovědnost.
Autor článku: Redakce RE/MAX G8 Reality